2015-05-21

Philosophical pulp fiction - compendium (2015)


Philosophical pulp fiction - compendium . OB/W15-054

1. The shape of things to come in the brave new island of Solaris - pt 1 (2:58)
2. The shape of things to come in the brave new island of Solaris - pt 3 (3:22)
3. The peach blossom spring of Walden two (8:12)
4. Nova express always coming home in 1984 and the iron heel of Darwin among the Machines - pt 1 (2:47)
5. Jonas the receiver is the last human in the country of last things - pt 2 (2:43)
6. The unbearable lightness of being the professor, the maid and the pupil - compendium (10:15)
7. Waiting for mistress Kate with infinite jest – pts 3 & 4 (5:28)
8. Piovasco and the rest of adventurous life in trees - pt 2 (4:21)
9. Victor Eremita before the law – pts 2 & 3 (8:08)
10. Binx in his everydayness on the road with resurrection notes from underground – compendium (7:01)
11. Simpler complex ones, William - pt 2 (3:27)
12. It is not worth without experiment, Mike - pt 2 (3:09)
13. Not malice when stupid, Robert (6:21)
14. The burden lies with the claimer, Christopher (4:29)
15. Ivan, take Larry to Andromeda (3:46)

-

(english version below)

A Espiral de Bukowski:
Cesar Zanin - sintetizadores, processador de efeitos, sampler, sequenciador, loop station, gravações de campo, gaita;
Mariana Cetra - vocalizações e teclado Casiotone com pedais de efeitos para guitarra, acordeom, escaleta, flauta-doce, castanhola, piano.

Participação de:
Alvaro Daguer – teclado Casiotone (faixas 1 - 10);
Joel Whitworth – clarinete, flauta doce tenor, stylophone (faixas 1 - 10);
Cacá Amaral (Rumbo Reverso) – bateria (faixas 1 - 5);
Leandro Archela - teclado, sintetizador, piano, efeitos (faixas 6 - 10);
Bruno Hiss - vocalizações com microfone de contato e pedais de efeito (faixas 6 - 15);
Rodrigo Dario - teclado, sintetizador, efeitos (faixas 6 - 15);
Alexandre Marino - auto-falante dobrado, corrente, arco de violino, vocalizações e efeitos (faixas 11 - 15);
Marcio Gibson - bateria (faixas 11 - 15).

Gravado do palco por Cesar usando um portastudio Zoom R16 em São Paulo durante as três apresentações do projeto “A Espiral convida”:
- Faixas 1 - 5 em 28/03/2015 no Ibrasotope (parte do álbum Journey to the end of a catch-22);
- Faixas 6 - 10 em 29/03/2015 no estudiofitacrepesp (parte do álbum The roads to asymptotic freedom);
- Faixas 11 - 15 em 22/04/2015 no evento IMPROVISE! na Trackers (parte do álbum The razor’s edgy).

Fotos das apresentações por Natacha Maurer, Fernanda Cirelli e Fernanda Trindade.
Arte gráfica por Mariana, Rodrigo, Leandro e Cesar.

-

O álbum Philosophical pulp fiction - compendium é uma coletânea que surgiu a partir da ideia de um lançamento em cassete pelo selo independente ETCS, do Chile.

O projeto nasceu com 3 eventos onde A Espiral de Bukowski (Cesar Zanin e Mariana Cetra) se apresentou em espaços/eventos especializados em música experimental entre março e abril de 2015 em São Paulo com a participação especial dos seguintes músicos convidados (provenientes de São Paulo, Santiago e Manchester):
Joel Whitworth, Alvaro Daguer (do grupo A Full Cosmic Sound), Cacá Amaral (Rumbo Reverso e das bandas NAAXTRO e Firefriend), Leandro Archela (Holofonica e das bandas NAAXTRO e Bodes e Elefantes), Marcio Gibson (do duo Mutual e vários outros projetos) e o coletivo Al Revés (com a participação de Bruno Hiss, Rodrigo Dario e Alexandre Marino).
Além dos artistas visuais Fernanda Cirelli e Roberto Bieto, que projetaram em dois dos eventos.


Os sons realizados nessas 3 apresentações foram compostos no momento (sem ensaio prévio), contendo traços de música experimental, eletrônica, concreta, noise, improviso livre, drone e psicodelia.
Foram usados instrumentos acústicos (acordeon, escaleta, clarinete, flautas, bateria, gaita, arco de violino, piano e castanholas) e elétricos/eletrônicos (teclados e sintetizadores, stylophone, pedais de efeitos, loop station, processadores, sampler), vocalizações através de microfone de contato e/ou pedais de efeitos para guitarra, além de objetos transformados em instrumentos musicais (como um alto-falante) e gravações de campo feitas por Cesar com seu celular.

Dia 28 de março de 2015 o Ibrasotope hospedou o evento “A Espiral de Bukowski convida: Alvaro Daguer, Joel Whitworth, Rumbo Reverso e Fernanda Cirelli”.
Dia 29 de março de 2015 o fitacrepe hospedou o evento “A Espiral de Bukowski convida: Alvaro Daguer, Joel Whitworth, Leandro Archela e Al Revés”.
Dia 22 de  abril de 2015 a Trackers hospedou o evento IMPROVISE!, onde A Espiral de Bukowski se apresentou com a participação de Al Revés e Marcio Gibson.
As 3 apresentações foram gravadas e o resultado é a trilogia de álbuns chamada Philosophical pulp fiction.


Os nomes de cada um dos 3 álbuns e das faixas todas trazem trocadilhos e jogos mentais ao redor de conceitos e obras que diluem questões filosóficas artisticamente (romance filosófico, ficção científica, Bildungsroman etc), embutindo a estética pulp (entretenimento, de meio barato, sem grandes pretensões), e como de costume, em se tratando de A Espiral de Bukowski, incluindo acenos para temas que são tratados por diversos ramos da ciência (sobretudo a cosmologia).


O primeiro disco (que é a gravação da primeira apresentação) se chama Journey to the end of a catch-22 e desenvolve temáticas principalmente ao redor de obras que abordam o futurismo e a literatura utópica e distópica.
O segundo disco (que é a gravação da segunda apresentação) se chama The roads to asymptotic freedom e desenvolve temáticas principalmente ao redor de obras do gênero literário também conhecido como 'romance de ideias'.
O terceiro disco (que é a gravação da terceira apresentação) se chama The razor’s edgy e desenvolve temáticas principalmente ao redor de algumas das principais navalhas (princípios lógicos do método científico).

- -


O selo Etcs Recs (do Chile) também lançou o álbum Philosophical pulp fiction - compendium em fita cassete.

- -


- -

A Espiral de Bukowski:
Cesar Zanin - synthesizers, effects processor, sampler, sequencer, loop station, field recordings, harmonica;
Mariana Cetra - vocalizations and Casiotone keyboard with guitar effect pedals, accordion, melodica, recorder, castanets, piano.

Featuring:
Alvaro Daguer – Casiotone keyboard (tracks 1 - 10);
Joel Whitworth – clarinet, tenor recorder, stylophone (tracks 1 - 10);
Cacá Amaral (Rumbo Reverso) – drums (tracks 1 - 5);
Leandro Archela - keyboard, synthesizer, piano, effects (tracks 6 - 10);
Bruno Hiss - vocalizations with contact microphone and effects pedals (tracks 6 - 15);
Rodrigo Dario - keyboard, synthesizer, effects (tracks 6 - 15);
Alexandre Marino - bent loudspeaker, chain, fiddle-bow, vocalizations and effects (tracks 11 - 15);
Marcio Gibson - drums (tracks 11 - 15).

Recorded from the stage by Cesar in São Paulo using a portastudio Zoom R16 during the three performances of the project “A Espiral invites”:
- Tracks 1 - 5 on 03/28/2015 at Ibrasotope (part of the album Journey to the end of a catch-22);
- Tracks 6 - 10 on 03/29/2015 at estudiofitacrepesp (part of the album The roads to asymptotic freedom);
- Tracks 11 - 15 on 04/22/2015 on IMPROVISE! at Trackers (part of the album The razor’s edgy).

Photos of the performances by Natacha Maurer, Fernanda Cirelli and Fernanda Trindade.
Artwork by Mariana, Rodrigo, Leandro and Cesar.

-

The album Philosophical pulp fiction - compendium is a compilation that has emerged from the idea of a release on cassette by the independent label ETCS, from Chile.

The project was born with 3 shows where A Espiral de Bukowski (Cesar Zanin and Mariana Cetra) performed at experimental music venues/club-nights between March and April 2015 in São Paulo, Brazil, featuring the following guest musicians (from São Paulo, Santiago and Manchester):
Joel Whitworth, Alvaro Daguer (of A Full Cosmic Sound), Cacá Amaral (Rumbo Reverso, NAAXTRO, Firefriend), Leandro Archela (Holofonica, NAAXTRO, Bodes e Elefantes), Marcio Gibson (duo Mutual etc) and Al Revés (Bruno Hiss, Rodrigo Dario and Alexandre Marino).
Also the visual artists Fernanda Cirelli and Roberto Bieto, who projected on two ocasions.


The sounds made on these 3 performances were composed on the spot (no previous rehearsal), containing traces of experimental, electronic and concrete music, noise, free improve, drone and psicodelia.
Acoustic and electrical/electronic instruments were used (accordion, melodica, clarinet, castanets, flutes, drums, harmonica, fiddle-bow, piano, keyboards, synthesizers, effects processor, sampler, sequencers, loop station, effects pedals), as well as vocalizations with contact microphone and/or guitar effects pedals, objects like a speaker (transformed into a musical instrument) and field recordings made by Cesar using his cell phone.

On the 28th March 2015 Ibrasotope hosted the show “A Espiral de Bukowski invites: Alvaro Daguer, Joel Whitworth, Rumbo Reverso and Fernanda Cirelli”.
On the 29th March 2015 fitacrepe hosted the show “A Espiral de Bukowski invites: Alvaro Daguer, Joel Whitworth, Leandro Archela and Al Revés”.
On the 22nd April 2015 Trackers hosted the party IMPROVISE!, where A Espiral de Bukowski performed with the guests Al Revés and Marcio Gibson.
The 3 performances were recorded and the result is the trilogy of albums called Philosophical pulp fiction.


The names of the 3 albums and their tracks all bring puns and mind games around concepts and works that dilute philosophical questions artistically (philosophical fiction, science fiction, Bildungsroman etc), embedding the aesthetic pulp (cheap entertainment, without great pretensions), and as usual, in the case of A Espiral de Bukowski, including signs to issues that are dealt with by different branches of science (especially cosmology).


The first album (which is the recording of the performance at Ibrasotope) is called Journey to the end of a catch-22 and develops thematic mainly around works that address Futurism and the utopian and dystopian literature.
The second album (which is the recording of the performance at estudiofitacrepesp) is called The roads to asymptotic freedom and develops thematic mainly around works of the literary genre known as Novel of ideas.
The third album (which is the recording of the performance at Trackers) is called The razor's edgy and develops thematic mainly around some key razors (logical principles of the scientific method).