2015-05-02

Philosophical pulp fiction vol. 1 - journey to the end of a catch-22 (2015)


Philosophical pulp fiction vol. 1 - journey to the end of a catch-22 . OB/W15-051

1. News from nowhere on the wanting seed of a player piano - pt 1 (3:15)
2. News from nowhere on the wanting seed of a player piano - pt 2 (4:26)
3. The shape of things to come in the brave new island of Solaris - pt 1 (2:58)
4. The shape of things to come in the brave new island of Solaris - pt 2 (1:53)
5. The shape of things to come in the brave new island of Solaris - pt 3 (3:23)
6. The peach blossom spring of Walden two - pt 1 (2:49)
7. The peach blossom spring of Walden two - pt 2 (2:35)
8. The peach blossom spring of Walden two - pt 3 (2:49)
9. Nova express always coming home in 1984 and the iron heel of Darwin among the Machines - pt 1 (2:47)
10. Nova express always coming home in 1984 and the iron heel of Darwin among the Machines - pt 2 (2:29)
11. Jonas the receiver is the last human in the country of last things - pt 1 (2:28)
12. Jonas the receiver is the last human in the country of last things - pt 2 (2:43)
Total: 34:35

-

(english version below)


A Espiral de Bukowski:
Cesar Zanin - sintetizadores, processador de efeitos, sampler, sequenciador, loop station, gravações de campo, gaita;
Mariana Cetra - vocalizações com pedais de efeitos para guitarra, acordeom, escaleta, flauta doce, castanhola, piano.

Participação de:
Alvaro Daguer – teclado Casiotone;
Joel Whitworth - clarinete, flauta doce tenor, stylophone;
Cacá Amaral (Rumbo Reverso) - bateria.


Gravado do palco por Cesar usando um portastudio Zoom R16 durante apresentação no Ibrasotope (São Paulo) em 28/03/2015.

Fotos da apresentação por Natacha Maurer e Fernanda Cirelli.
Arte gráfica por Mariana.

-

O projeto nasceu com 3 eventos onde A Espiral de Bukowski (Cesar Zanin e Mariana Cetra) se apresentou em espaços/eventos especializados em música experimental entre março e abril de 2015 em São Paulo com a participação especial dos seguintes músicos convidados (provenientes de São Paulo, Santiago e Manchester):
Joel Whitworth, Alvaro Daguer (do grupo A Full Cosmic Sound), Cacá Amaral (Rumbo Reverso e das bandas NAAXTRO e Firefriend), Leandro Archela (Holofonica e das bandas NAAXTRO e Bodes e Elefantes), Marcio Gibson (do duo Mutual e vários outros projetos) e o coletivo Al Revés (com a participação de Bruno Hiss, Rodrigo Dario e Alexandre Marino).
Além dos artistas visuais Fernanda Cirelli e Roberto Bieto, que projetaram em dois dos eventos.

Os sons realizados nessas 3 apresentações foram compostos no momento (sem ensaio prévio), contendo traços de música experimental, eletrônica, concreta, noise, improviso livre, drone e psicodelia.
Foram usados instrumentos acústicos (acordeon, escaleta, clarinete, flautas, bateria, gaita, arco de violino, piano e castanholas) e elétricos/eletrônicos (teclados e sintetizadores, stylophone, pedais de efeitos, loop station, processadores, sampler), vocalizações através de microfone de contato e/ou pedais de efeitos para guitarra, além de objetos transformados em instrumentos musicais (como um alto-falante) e gravações de campo feitas por Cesar com seu celular.

Dia 28 de março de 2015 o Ibrasotope hospedou o evento “A Espiral de Bukowski convida: Alvaro Daguer, Joel Whitworth, Rumbo Reverso e Fernanda Cirelli”.

As 3 apresentações foram gravadas e o resultado é a trilogia de álbuns chamada Philosophical pulp fiction.


Os nomes de cada um dos 3 álbuns e das faixas todas trazem trocadilhos e jogos mentais ao redor de conceitos e obras que diluem questões filosóficas artisticamente (romance filosófico, ficção científica, Bildungsroman etc), embutindo a estética pulp (entretenimento, de meio barato, sem grandes pretensões), e como de costume, em se tratando de A Espiral de Bukowski, incluindo acenos para temas que são tratados por diversos ramos da ciência (sobretudo a cosmologia).

O primeiro disco (que é a gravação da primeira apresentação) se chama Journey to the end of a catch-22 e desenvolve temáticas principalmente ao redor de obras que abordam o futurismo e a literatura utópica e distópica.

Os discos inicialmente serão lançados somente no formato digital, pelo selo DIY O Bosque/Woodland, mas está previsto o lançamento físico em cassete de um álbum compilando a trilogia, pelo selo independente ETCS, do Chile.

- -



- -

A Espiral de Bukowski:
Cesar Zanin - synthesizers, effects processor, sampler, sequencer, loop station, field recordings, harmonica;
Mariana Cetra - vocalizations with guitar effect pedals, accordion, melodica, recorder, castanets, piano.

Featuring:
Alvaro Daguer - Casiotone keyboard;
Joel Whitworth - clarinet, tenor recorder, stylophone;
Cacá Amaral (Rumbo Reverso) - drums.

Recorded from the stage by Cesar using a portastudio Zoom R16 during the performance at Ibrasotope (São Paulo, Brazil) on the 28th March 2015.

Photos of the performance by Natacha Maurer e Fernanda Cirelli.
Artwork by Mariana.

-

The project was born with 3 shows where A Espiral de Bukowski (Cesar Zanin and Mariana Cetra) performed at experimental music venues/club-nights between March and April 2015 in São Paulo, Brazil, featuring the following guest musicians (from São Paulo, Santiago and Manchester):
Joel Whitworth, Alvaro Daguer (of A Full Cosmic Sound), Cacá Amaral (Rumbo Reverso, NAAXTRO, Firefriend), Leandro Archela (Holofonica, NAAXTRO, Bodes e Elefantes), Marcio Gibson (duo Mutual etc) and Al Revés (Bruno Hiss, Rodrigo Dario and Alexandre Marino).
Also the visual artists Fernanda Cirelli and Roberto Bieto, who projected on two ocasions.

The sounds made on these 3 performances were composed on the spot (no previous rehearsal), containing traces of experimental, electronic and concrete music, noise, free improve, drone and psicodelia.
Acoustic and electrical/electronic instruments were used (accordion, melodica, clarinet, castanets, flutes, drums, harmonica, fiddle-bow, piano, keyboards, synthesizers, effects processor, sampler, sequencers, loop station, effects pedals), as well as vocalizations with contact microphone and/or guitar effects pedals, objects like a speaker (transformed into a musical instrument) and field recordings made by Cesar using his cell phone.

On the 28th March 2015 Ibrasotope hosted the show “A Espiral de Bukowski invites: Alvaro Daguer, Joel Whitworth, Rumbo Reverso and Fernanda Cirelli”.

The 3 performances were recorded and the result is the trilogy of albums called Philosophical pulp fiction.

The names of the 3 albums and their tracks all bring puns and mind games around concepts and works that dilute philosophical questions artistically (philosophical fiction, science fiction, Bildungsroman etc), embedding the aesthetic pulp (cheap entertainment, without great pretensions), and as usual, in the case of A Espiral de Bukowski, including signs to issues that are dealt with by different branches of science (especially cosmology).


The first album (which is the recording of the performance at Ibrasotope) is called Journey to the end of a catch-22 and develops thematic mainly around works that address Futurism and the utopian and dystopian literature.

The albums will initially be released only in digital format by the DIY label O Bosque/Woodland, but a cassette release of an album compiling the trilogy is expected by ETCS, an independent label from Chile.