2015-05-02

Philosophical pulp fiction vol. 2 - the roads to asymptotic freedom (2015)


Philosophical pulp fiction vol. 2 - the roads to asymptotic freedom . OB/W15-052

1. The unbearable lightness of being the professor, the maid and the pupil - pt 1 (4:31)
2. The unbearable lightness of being the professor, the maid and the pupil - pt 2 (4:53)
3. The unbearable lightness of being the professor, the maid and the pupil - pt 3 (4:14)
4. The unbearable lightness of being the professor, the maid and the pupil - pt 4 (3:57)
5. Waiting for mistress Kate with infinite jest – pt 1 (3:44)
6. Waiting for mistress Kate with infinite jest – pt 2 (2:55)
7. Waiting for mistress Kate with infinite jest – pt 3 (2:33)
8. Waiting for mistress Kate with infinite jest – pt 4 (3:24)
9. Piovasco and the rest of adventurous life in trees - pt 1 (3:15)
10. Piovasco and the rest of adventurous life in trees - pt 2 (4:21)
11. Victor Eremita before the law - pt 1 (3:54)
12. Victor Eremita before the law - pt 2 (3:38)
13. Victor Eremita before the law - pt 3 (4:58)
14. For a long time Sophie used to go to bed early (5:14)
15. Binx in his everydayness on the road with resurrection notes from underground - pt 1 (4:19)
16. Binx in his everydayness on the road with resurrection notes from underground - pt 2 (3:24)
17. Binx in his everydayness on the road with resurrection notes from underground - pt 3 (2:46)
18. Mathieu on the pacific edge of time (5:08)
Total: 71:08

-

(english version below)


A Espiral de Bukowski:
Cesar Zanin - sintetizadores, processador de efeitos, sampler, sequenciador, loop station, gravações de campo, gaita;
Mariana Cetra - vocalizações com pedais de efeitos para guitarra, acordeom, escaleta, flauta doce, castanhola, piano.

Participação de:
Alvaro Daguer – teclado Casiotone;
Joel Whitworth - clarinete, flauta doce tenor, stylophone;
Leandro Archela - teclado, sintetizador, piano, efeitos;
Bruno Hiss - vocalizações com microfone de contato e pedais de efeito;
Rodrigo Dario - teclado, sintetizador, efeitos.

Gravado do palco por Cesar usando um portastudio Zoom R16 durante passagem de som e apresentação no estudiofitacrepesp (São Paulo) em 29/03/2015.

Fotos da apresentação por Fernanda Trindade.
Arte gráfica por Rodrigo Dario.

-

O projeto nasceu com 3 eventos onde A Espiral de Bukowski (Cesar Zanin e Mariana Cetra) se apresentou em espaços/eventos especializados em música experimental entre março e abril de 2015 em São Paulo com a participação especial dos seguintes músicos convidados (provenientes de São Paulo, Santiago e Manchester):
Joel Whitworth, Alvaro Daguer (do grupo A Full Cosmic Sound), Cacá Amaral (Rumbo Reverso e das bandas NAAXTRO e Firefriend), Leandro Archela (Holofonica e das bandas NAAXTRO e Bodes e Elefantes), Marcio Gibson (do duo Mutual e vários outros projetos) e o coletivo Al Revés (com a participação de Bruno Hiss, Rodrigo Dario e Alexandre Marino).
Além dos artistas visuais Fernanda Cirelli e Roberto Bieto, que projetaram em dois dos eventos.

Os sons realizados nessas 3 apresentações foram compostos no momento (sem ensaio prévio), contendo traços de música experimental, eletrônica, concreta, noise, improviso livre, drone e psicodelia.
Foram usados instrumentos acústicos (acordeon, escaleta, clarinete, flautas, bateria, gaita, arco de violino, piano e castanholas) e elétricos/eletrônicos (teclados e sintetizadores, stylophone, pedais de efeitos, loop station, processadores, sampler), vocalizações através de microfone de contato e/ou pedais de efeitos para guitarra, além de objetos transformados em instrumentos musicais (como um alto-falante) e gravações de campo feitas por Cesar com seu celular.

Dia 29 de março de 2015 o fitacrepe hospedou o evento “A Espiral de Bukowski convida: Alvaro Daguer, Joel Whitworth, Leandro Archela e Al Revés”.

As 3 apresentações foram gravadas e o resultado é a trilogia de álbuns chamada Philosophical pulp fiction.


Os nomes de cada um dos 3 álbuns e das faixas todas trazem trocadilhos e jogos mentais ao redor de conceitos e obras que diluem questões filosóficas artisticamente (romance filosófico, ficção científica, Bildungsroman etc), embutindo a estética pulp (entretenimento, de meio barato, sem grandes pretensões), e como de costume, em se tratando de A Espiral de Bukowski, incluindo acenos para temas que são tratados por diversos ramos da ciência (sobretudo a cosmologia).

O segundo disco (que é a gravação da segunda apresentação) se chama The roads to asymptotic freedom e desenvolve temáticas principalmente ao redor de obras do gênero literário também conhecido como 'romance de ideias'.

Os discos inicialmente serão lançados somente no formato digital, pelo selo DIY O Bosque/Woodland, mas está previsto o lançamento físico em cassete de um álbum compilando a trilogia, pelo selo independente ETCS, do Chile.

- - 



- -

A Espiral de Bukowski:
Cesar Zanin - synthesizers, effects processor, sampler, sequencer, loop station, field recordings, harmonica;
Mariana Cetra - vocalizations with guitar effect pedals, accordion, melodica, recorder, castanets, piano.

Featuring:
Alvaro Daguer - Casiotone keyboard;
Joel Whitworth - clarinet, tenor recorder, stylophone;
Leandro Archela - keyboard, synthesizer, piano, effects;
Bruno Hiss - vocalizations with contact microphone and effects pedals;
Rodrigo Dario - keyboard, synthesizer, effects.

Recorded from the stage by Cesar using a portastudio Zoom R16 during the soundcheck and the performance at estudiofitacrepesp (São Paulo, Brazil) on the 29th March 2015.

Photos of the performance by Fernanda Trindade.
Artwork by Rodrigo Dario.

-

The project was born with 3 shows where A Espiral de Bukowski (Cesar Zanin and Mariana Cetra) performed at experimental music venues/club-nights between March and April 2015 in São Paulo, Brazil, featuring the following guest musicians (from São Paulo, Santiago and Manchester):
Joel Whitworth, Alvaro Daguer (of A Full Cosmic Sound), Cacá Amaral (Rumbo Reverso, NAAXTRO, Firefriend), Leandro Archela (Holofonica, NAAXTRO, Bodes e Elefantes), Marcio Gibson (duo Mutual etc) and Al Revés (Bruno Hiss, Rodrigo Dario and Alexandre Marino).
Also the visual artists Fernanda Cirelli and Roberto Bieto, who projected on two ocasions.

The sounds made on these 3 performances were composed on the spot (no previous rehearsal), containing traces of experimental, electronic and concrete music, noise, free improve, drone and psicodelia.
Acoustic and electrical/electronic instruments were used (accordion, melodica, clarinet, castanets, flutes, drums, harmonica, fiddle-bow, piano, keyboards, synthesizers, effects processor, sampler, sequencers, loop station, effects pedals), as well as vocalizations with contact microphone and/or guitar effects pedals, objects like a speaker (transformed into a musical instrument) and field recordings made by Cesar using his cell phone.

On the 29th March 2015 fitacrepe hosted the show “A Espiral de Bukowski invites: Alvaro Daguer, Joel Whitworth, Leandro Archela and Al Revés”.

The 3 performances were recorded and the result is the trilogy of albums called Philosophical pulp fiction.

The names of the 3 albums and their tracks all bring puns and mind games around concepts and works that dilute philosophical questions artistically (philosophical fiction, science fiction, Bildungsroman etc), embedding the aesthetic pulp (cheap entertainment, without great pretensions), and as usual, in the case of A Espiral de Bukowski, including signs to issues that are dealt with by different branches of science (especially cosmology).


The second album (which is the recording of the performance at estudiofitacrepesp) is called The roads to asymptotic freedom and develops thematic mainly around works of the literary genre known as Novel of ideas.

The albums will initially be released only in digital format by the DIY label O Bosque/Woodland, but a cassette release of an album compiling the trilogy is expected by ETCS, an independent label from Chile.