2017-02-01

Naive philosophysics recursion [digital album] by A Espiral de Bukowski [2017]


A Espiral de Bukowski . Naive philosophysics recursion . 2017 . OB/W-070

1. Hume's folk - pt 1 (3:04)
2. Hume's folk - pt 2 (4:43)
3. Keyboard folk conception (4:53)
4. Punk folk psychology - pt 1 (2:24)
5. Punk folk psychology - pt 2 (3:46)
6. Punk folk psychology - pt 3 (1:24)
7. Web of reliefs - pt 1 (4:32)
8. Web of reliefs - pt 2 (4:43)
9. July may be june or august, hold on (5:10)
10. Old come what april (4:24)
11. March stubbornly at last (4:16)
Total: 43:19

(english version below)


A Espiral de Bukowski:
Cesar Zanin - sintetizadores, processador de efeitos, sampler, sequenciador, loop station e gravações de campo;
Mariana Cetra - vocalizações e teclado Casiotone com pedais de efeitos para guitarra, acordeom, escaleta, flauta doce, maraca e castanholas.

Participação de Marcio Gibson na bateria nas faixas 9, 10 e 11.

Gravado do palco em 18/06/2016 na Associação Cutural Cecília durante o festival Dia da Música por Cesar usando um portastudio Zoom R16 (faixas 1 a 8) e em 20/07/2016 no Hotel Bar durante o evento Silver Tape por Angela Brava (faixas 9, 10 e 11).

Foto da capa por Mariana.


Nessas duas sessões que originaram o álbum Naive philosophysics recursion, o duo deixou fluir a musicalidade livremente, através da manipulação de timbre/frequência-altura/amplitude-intensidade/duração com o objetivo de variar a percepção sonora, explorando os timbres do Casiotone contaminados por pedais de guitarra (Big Muff, reverb, delay etc), escaleta, flauta doce, castanhola, maraca e acordeom (que são processados e sampleados ao mesmo tempo em que são tocados), a caixinha de fazer ruídos por foto-sensores, beats minimais (em compassos diversos), síntese analógica, modulação com ondas quadrada, triangular e dente de serra, uso de teclado de fita para linhas de baixo, microfonia, síntese granular, oscilação de baixa frequência, ruído branco e emulação de malha de captura de fase. Os loops são construídos na base do improviso livre, com a sobreposição de samples e uso de filtros e efeitos, muitas vezes em cascata. Há também o uso frequente de gravações de campo, feitas com um celular em lugares e situações diversos/as.



O ano de 2017 começa e apesar de não existir qualquer plano de retomada para A Espiral de Bukowski, ainda restavam as gravações das três últimas apresentações de 2016. Essas gravações serão lançadas em dois discos digitais. 
Este álbum, Naive philosophysics recursion, foi lançado pelo selo O Bosque/Woodland recordings em 13/02/2017 e é a gravação das apresentações d’A Espiral de Bukowski na Associação Cultural Cecília durante o festival Dia da Música, que contou também com a apresentação de Alhambradas e Bratislava, em 18/06/2016, e no Hotel Bar durante o evento Silver Tape da Brava, em 20/07/2016.
É o primeiro álbum do duo em 2017, lançado já depois do intercâmbio pela USP que levou Cesar a estudar na Itália.
E então o provável último disco deverá ser lançado em 16 de março.

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1. Hume's folk - pt 1 (3:04)
2. Hume's folk - pt 2 (4:43)
3. Keyboard folk conception (4:53)
4. Punk folk psychology - pt 1 (2:24)
5. Punk folk psychology - pt 2 (3:46)
6. Punk folk psychology - pt 3 (1:24)
7. Web of reliefs - pt 1 (4:32)
8. Web of reliefs - pt 2 (4:43)
9. July may be june or august, hold on (5:10)
10. Old come what april (4:24)
11. March stubbornly at last (4:16)
Total: 43:19

A Espiral de Bukowski:
Cesar Zanin - synthesizers, effects processor, sampler, sequencer, loop station, field recordings; 
Mariana Cetra - vocalizations and Casiotone keyboard with guitar effect pedals, accordion, melodica, recorder, maraca, castanets.

Featuring Marcio Gibson playing the drums on tracks 9, 10 and 11.

Recorded from the stage in São Paulo, Brazil, on 18/06/2016 at Associação Cutural Cecília, during the festival Dia da Música, by Cesar using a portastudio Zoom R16 (tracks 1 - 8) and on 20/07/2016 at Hotel Bar, during the event Silver Tape, by Angela Brava (tracks 9, 10 and 11).

Cover photo by Mariana.


Cesar and Mariana improvise freely on these sessions, exploring the sounds of a casiotone keyboard with a handful of guitar effect pedals and other synths (either industrially manufactured and handmade), the melodica and accordion being processed and sampled at the same time they are played; via effects and tone manipulation (dealing with timbre/frequency-pitch/amplitude-loudeness/duration in order to vary sound perception); using live programming with minimal beats (sometimes in distinct measures), analog synthesis, modulation with square, triangular and saw tooth waves, granular synthesis, use of ribbon keyboard for bass lines, feedback, low-frequency oscillation, white noise, emulation of phase-locked loop and a little box that makes noises by photocells. The loops are built in conjunction with filters and effects, often in cascade. Also, they heavily use field recordings, recorded on various situations in various places using a cellphone.


Despite the lack of any plans to resume the activities for A Espiral de Bukowski in 2017, the three last recordings of 2016 remained and were converted into two albums. 
The first is the album Naive philosophysics recursion, which was released by the DIY label O Bosque/Woodland recordings on the 13th february 2017 and is the recording of two performances by A Espiral de Bukowski in São Paulo, Brazil on the 18th june and the 20th july 2016. 
It is their first album in 2017, after the exchange program via University of São Paulo that took Cesar to study in Italy and it will be followed by what must be their last album ever, to be released probably on the 16th march.